Den sunde burger

I dag skal det handle om lidt mere burger, med burger på. Jeg vil forsøge at give dig formularen til at kreere en sund burger, et ord der ellers er “fy-fy” i burgerland, da en rigtig burger skal være godt smattet og allerhelst dryppe af baconfedt. Men nok om hvad amerikanerne synes, nu vil jeg fortælle dig hvad jeg synes!

Punk 1 – Find din inspiration

Første skridt væk fra baconfedt, bløde brød og fedtede bøffer, er at finde inspiration til den sunde burger. Der findes mange måder at lave sådan en på, og en af dem kan være at gå en tur på Youtube, også kendt som verdens 2. største søgemaskine. Her er det muligt at finde et sandt mekka af inspiration til den næste sunde burger og hvad der kan proppes i den. Ellers er der også sider der handler om sundhed som f.eks. fito.dk, hvor du kan finde en masse inspiration til en sund livsstil, det er dog på et lidt mere generelt plan.

Punkt 2 – Påbegynd din kreation

Nu er det tid til at lege Frankenstein, det er tid til at lave burgeren, den sunde burger. For nogle er det en helt ny verden og for andre er det bare en smule anerledes. For jeg selv er det noget helt nyt, selvom jeg da har været henne af samme sti førn.

Simpel sund burger: (2 personer)

  • To friske grovboller fra bageren. (de må gerne være lidt velvoksne)
  • 500g.  hakket oksekød med lavest fedtprocent (2-7%, gerne friskhakket fra slagteren)
  • Hjertesalat (brug to-fire blade i alt, efter størrelsen)
  • Tomat (skåret i skiver)
  • Skyr blandet med hvidløg (2 fed + 2,5dl skyr neutral)
  • To stykker mager ost i skiver

Du kan selv tilføje ekstra salat efter behov, men jeg prøvet at holde det simpelt og enkelt. Når du har det hele klar, så røres skyr sammen med to knuste fed hvidløg, salt og peber, dernæst steges kødet i to store bøffer, til medium-well done. Saml din burger efter eget ønske og bon appetit!

Punkt 3 – Spis tilbehør til og del din opskrift

Når du nu ved hvordan en sund burger laves, er det tid til at se på tilbehør, hvis der er tale om et aftenmåltid. Af tilbehør kan brasserede gulerødder anbefales. Du tager 1 kg gulerødder, skærer dem i stænger, krydr med salt og peber, kom i en pose og hæld solsikkeolie ved. lad det trække og smid det dernæst i ovnen på 200C i ca. 30 minutter. Væresgod! Sunde og sprøde pomfritter!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.